Financiële kengetallen
Jaarrekening | Begroting | ||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
Norm | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | |
Netto schuldquote | 90-130% | -11% | 4% | 15% | 25% | 33% | 37% |
Gecorrigeerde netto schuldquote | 90-130% | -13% | 3% | 14% | 23% | 32% | 36% |
Solvabiliteitsratio | 20-50% | 55% | 51% | 55% | 53% | 49% | 46% |
Grondexploitatie | 20-35% | 4% | 0% | 3% | -3% | -2% | 0% |
Structurele exploitatieruimte | Begr = 0% | 4% | 0% | 0% | 0% | -1% | -1% |
Belastingcapaciteit | 95-105% | 103% | 111% | 103% | 103% | 104% | 106% |
Beoordeling van de onderlinge verhouding tussen de kengetallen in relatie tot de financiële positie
De financiële situatie ziet er goed uit op basis van de cijfers (kengetallen) en de weerstandsratio. Hieronder leggen we de cijfers uit.
We hebben gekeken naar hoe de kengetallen zich tot elkaar verhouden en wat dat betekent voor onze financiële situatie.
Netto schuldquote en gecorrigeerde netto schuldquote
De netto schuldquote laat zien hoeveel schulden we hebben in verhouding tot onze inkomsten. Een lage netto schuldquote betekent weinig schulden. Onze netto schuldquote is negatief. Dat betekent dat we meer kortlopende vorderingen dan schulden hebben.
We hebben op korte termijn voldoende geld om onze geplande investeringen financieren. Daarna trekken we externe financieringsmiddelen aan, waardoor onze langlopende schulden in de komende jaren toenemen. Dit leidt tot een stijging van de netto schuldquote.
De gecorrigeerde netto schuldquote houdt rekening met leningen die we zelf hebben verstrekt. Omdat we een kleiner deel van onze leningen doorlenen, wordt de gecorrigeerde netto schuldquote steeds meer gelijk aan de netto schuldquote. Beide waarden zullen de komende jaren naar verwachting stijgen , maar blijven ruimschoots onder onze norm.
Solvabiliteitsratio
Dit cijfer laat zien of we aan onze financiële verplichtingen kunnen voldoen. De afgelopen jaren is onze solvabiliteitsratio versterkt door positieve resultaten. Dit komt doordat onze schulden zijn afgenomen en ons eigen vermogen is gegroeid. In de toekomst zullen we reserves gebruiken om een deel van onze kosten te dekken en mogelijk leningen moeten aangaan voor nieuwe investeringen, wat de solvabiliteitsratio kan verlagen. De ratio laat zien dat we financieel gezond zijn. De daling toont wel aan dat onze vermogenspositie de komende jaren verzwakt. Ondanks de daling blijft de solvabiliteit voldoen aan onze norm.
Grondexploitatie
Het kengetal grondexploitatie geeft aan hoe groot onze grondpositie (de waarde van de grond) is ten opzichte van de totale baten. De verhouding tussen de boekwaarde van de bouwgronden in exploitatie en het totaal saldo van baten blijft ruimschoots onder onze norm. Onze afhankelijkheid van de opbrengsten van onze bouwgronden blijft beperkt.
Belastingcapaciteit
De belastingcapaciteit laat zien hoe de woonlasten voor een gezin bij een gemiddelde WOZ-waarde in onze gemeente zich verhouden tot het landelijk gemiddelde.
De belastingcapaciteit ligt tot 2028 binnen onze norm, maar stijgt in 2029 tot boven onze norm. Een toelichting op de hoogte van de lokale heffingen is te vinden in de paragraaf Lokale heffingen .
Structurele exploitatieruimte
De structurele exploitatieruimte laat zien of we voldoende structurele inkomsten hebben om onze structurele uitgaven te kunnen betalen. Onze structurele exploitatieruimte is tot 2027 positief. Tot en met 2027 zijn onze structurele baten hoger dan onze structurele lasten. Vanaf 2028 zijn de structurele lasten hoger dan de structurele baten.
Onderstaande tabel toont de cijfermatige ontwikkeling van het structureel resultaat in de jaren 2026 tot en met 2029. De totstandkoming van het begrotingsresultaat is terug te vinden in het hoofdstuk Financiële begroting . Meer informatie over het incidenteel resultaat vindt u in het overzicht Incidentele baten en lasten .
Bedragen * € 1.000 | |||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
Jaarrekening | Begroting | ||||||
Norm | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | |
Lasten (exclusief reserves): | |||||||
Structureel | -144.083 | -150.290 | -156.564 | -156.057 | -152.029 | -150.976 | |
Incidenteel | -3.454 | -14.402 | -11.358 | -5.492 | -3.951 | -5.542 | |
Baten (exclusief reserves): | |||||||
Structureel | 150.435 | 150.146 | 158.871 | 157.471 | 150.934 | 149.521 | |
Incidenteel | 5.670 | 7.772 | 10.675 | 5.215 | 3.192 | 2.180 | |
Toevoegingen aan reserves: | |||||||
Structureel | -116 | -120 | -2.074 | -1.392 | -348 | -348 | |
Incidenteel | -10.509 | -1.696 | -2.010 | -1.642 | -395 | -243 | |
Onttrekkingen aan reserves: | |||||||
Structureel | 663 | 599 | 574 | 548 | 566 | 529 | |
Incidenteel | 4.016 | 6.999 | 1.728 | 2.187 | 2.256 | 4.859 | |
Structureel resultaat | Begr = € 0 | 6.899 | 335 | 808 | 571 | -877 | -1.274 |
