Paragrafen

Weerstandsvermogen en risicobeheersing

Overzicht risico's

In de tabel hierna wordt de risico top 10 weergegeven en kort toegelicht. Als er dekking is voor deze risico's dan geven we dit aan. In de berekening van het weerstandsvermogen nemen we alleen de risico’s mee, die ten laste komen van de algemene reserve.

Bedragen * € 1.000

Kans

Minimale omvang

Maximale omvang

Reserve

A.

Kosten Jeugdhulp
De gemeente moet inwoners ondersteunen via de Jeugdwet. Deze regeling heeft een open einde: als meer mensen hulp nodig hebben, nemen de kosten toe. Doordat externen zoals huisartsen mensen kunnen doorverwijzen heeft de gemeente weinig invloed op de instroom. We dragen wel het financiële risico. Het Rijk heeft het voornemen om te besparen op jeugdzorgkosten. In de Hervormingsagenda Jeugd staan maatregelen om dit op te vangen. Zonder deze maatregelen, of andere besparingen, kan de gemeente de jeugdhulp straks niet meer betalen binnen het budget.
Om dit risico te beperken zijn de afgelopen jaren diverse maatregelen ingevoerd zoals meer grip en sturen door beter beheer van uitgaven, meer letten op financiële gevolgen van beschikkingen, meer inzetten op preventie, nieuw inkooptraject Jeugd, hervormingsagenda Jeugd en het project data-gedreven werken.

Groot

1.000

1.500

Algemeen

B.

Informatieveiligheid
Ongewenste toegang van buiten in de (informatie)systemen van onze organisatie waarbij:
- De continuïteit van de gemeente dienstverlening in het geding komt;
- Gegevens van inwoners, bedrijven en/ of medewerkers in verkeerde handen vallen;
- De integriteit / juistheid van onze informatie niet geborgd is.

Matig

1.000

5.000

Algemeen

C.

Loon- en prijsindexatie zijn in de begroting niet voldoende opgenomen
De afgelopen jaren zijn loonkosten en prijzen van goederen en diensten sterk gestegen. Het risico bestaat dat we in de begroting deze prijsstijgingen niet voldoende hebben opgenomen.

Matig

1.000

3.150

Algemeen

D.

Kosten Wmo
De gemeente moet inwoners ondersteunen via de Wmo. Deze regeling heeft een open einde: als meer mensen hulp nodig hebben, nemen de kosten toe.
Om dit risico te beperken zijn de afgelopen jaren diverse maatregelen ingevoerd zoals meer grip en sturen door beter beheer van uitgaven, meer letten op financiële gevolgen van beschikkingen, meer inzetten op preventie, nieuw inkooptraject Wmo
en het project data-gedreven werken.

Groot

250

500

Algemeen

E.

Prijsstijging grote projecten
Het risico bestaat dat na het inzetten van het voorbereidingskrediet blijkt dat de benodigde middelen voor het realiseren van een project groter zijn dan de gemeente kan/wil dragen. Op dat moment worden de voorbereidingskredieten ten laste van het resultaat gebracht.

Klein

1.000

3.350

Algemeen

F.

Onjuiste verantwoording en besluitvorming door onvoldoende naleving van wet- en regelgeving, onvoldoende beheer van budgetten of een onjuiste inrichting van systemen.

Klein

1.000

2.750

Algemeen

G.

Uitstroom personeel - vacatures die ontstaan bij de buitendienst zijn mogelijk niet op te vullen.
Bij enkele teams en met name de buitendienst gaan de komende jaren veel mensen met pensioen. Door krapte op de arbeidsmarkt bestaat het risico dat we met traditionele werving de toekomstige vacatures niet vervuld gaan krijgen.

Groot

100

250

Algemeen

H.

Voorziening wachtgeld huidig college.
Mogelijk keren niet alle wethouders terug in het nieuwe college. De wethouders hebben een aantal jaar recht op wachtgeld over de terugval in inkomen.

Matig

250

500

Algemeen

I.

Datalek
Bij een datalek kan de Autoriteit Persoonsgegevens een boete opleggen. Een boete kan al opgelegd worden na een onbedoeld foutief verstuurde mail.

Matig

250

500

Algemeen

J.

Verhoogde eisen basisregistraties
De kwaliteit van het beheer van de basisregistraties is onvoldoende. De eisen gaan omhoog. Hierdoor voldoen we wellicht niet aan de wettelijke eisen en negatieve oordelen van inspecties en audits van externe toezichthouders.

Klein

250

500

Algemeen

De risico’s van de verbonden partijen zijn deel van onze risico-analyse. Deze risico’s staan niet in de tabel, maar u kunt ze vinden in de paragraaf Verbonden partijen .

Toelichting

Bij het beoordelen van de risico's hebben we gekeken naar mogelijke nieuwe risico’s en of de risico’s die we eerder hebben genoemd nog steeds gelden. Hierdoor hebben we nieuwe risico’s toegevoegd en zijn voor andere risico’s risicobeperkende maatregelen genomen. Hieronder lichten we de grootste aanpassingen toe.

Kosten WMO en Jeugdhulp
We hebben bij de inschatting van het risico WMO en Jeugdhulp de impact verhoogd van € 1,1 miljoen naar € 2 miljoen en hebben de kans dat we dit risico zich voordoet verhoogd van Matig naar Groot.

Onjuiste financiële verantwoording
We hebben als nieuw risico opgenomen een combinatie van onjuiste verantwoording en besluitvorming door onvoldoende naleving van wet- en regelgeving, onvoldoende beheer van budgetten of een onjuiste inrichting van systemen. De impact van dit risico is als Zeer groot beoordeeld en de kans als Klein.

Verhoogde eisen basisregistraties
We hebben de inschatting van het risico dat we niet voldoen aan de verhoogde eisen aan de basisregistraties verlaagd naar aanleiding van de getroffen beheersmaatregelen. Bij dit risico is de inschatting van de impact verlaagd van Zeer groot naar Matig.

Deze pagina is gebouwd op 09/25/2025 08:11:11 met de export van 09/25/2025 08:04:04